I Sverige betraktas casinoundret nu av vissa som något av en självklarhet, något som bara hände och som nu är på plats. Så enkelt är det, och var det, dock inte. För tjugo år sedan var det få personer, om någon, som med någon som helst säkerhet skulle kunna sagt att vi i Sverige skulle få en av världens mest framgångsrika casinobranscher. Det vi har i Sverige nu kan tveklöst beskrivas som en första klassens casinobransch. Vi har mycket hög nivå på de spel som erbjuds, sajterna är extremt väldesignade, vi har säkra betalningslösningar – och många av dem, vi har ett väloljat samarbete mellan casinobranschen och annonsmarknader, myndigheter och finsansbranschen.
Men det var ingen självklarhet att Sverige skulle få en sådan ledande position i världen. Det var ingenting som bara hände. Istället var det en kombination av hårt arbete på flera fronter som skapade en miljö som var gynnsam för casinon att växa i, och i den miljön var det möjligt för mycket hårt arbetande entreprenörer, programmerare, designers och andra att bygga upp casinon som skulle bli världsledande. Det var heller inte alltid en dans på rosor i branschen. Många casinon har gått under genom åren och många har stannat i växten. Tur är viktigt för framgång men än viktigare är kompetens och hårt arbete.
Koncept
För att klara av att etablera ett framgångsrikt casino krävs det inte bara att det finns en marknad som är mottaglig för spelen och en infrastruktur, internet, som klarar av att leverera spelen till spelarna. Det krävs också, redan från början, ett koncept för casinot. Framgångssagor, som till exempel snabbare.com, växte inte upp av sig själva utan fostrades av hårt arbetande entreprenörer som redan från början hade ett tydligt koncept för vad de ville åstadkomma och sedan satte igång att åstadkomma detta.
Entreprenörerna var och är personer med en välutvecklad känsla för vad som kan fungera på marknaden. De har också en mycket stark drivkraft att genomföra sina planer och de saknar ofta den vanliga rädslan som hindrar folk från att följa sina drömmar.
Resurser
Men för att lyckas med att etablera ett casino behövs inte bara duktiga entreprenörer. Dessa entreprenörer behöver resurser också. Lite beroende på vilken typ av projekt som ska iscensättas så behövs det olika resurser. För casinon är de typiska behoven kompetenta programmerare, stilkänsliga designers, kapital för marknadsföring samt riskkapitalister som tror på projektet och är villiga att investera i det.
Sverige hade alla dessa resurser vid millennieskiftet och det var en av de främsta anledningarna till att casinobranschen kunde växa så snabbt här.
Marknadsposition
Men även om casinobranschen har framstått som så väldigt framgångsrik från utsidan så har det varit en hård kamp på insidan. Många casinon har begått misstag och försvunnit från marknaden, andra lyckades aldrig etablera sig, återigen andra har valt nischer som inte är särskilt stora. Men många casinon har lyckats riktigt bra och vuxit sig enormt stora. Så har många spelutvecklare gjort. Dessa företag är redan legendariska, även om de flesta finns kvar och fortfarande dominerar marknaden i sina respektive nischer.